Державний метрологічний контроль і нагляд за засобами вимірювань
Державний метрологічний контроль і нагляд за засобами вимірювань Закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1 встановлює такі види державного метрологічного контролю: • затвердження типу засобів вимірювань; • повірка засобів вимірювань, у тому числі еталонів; • ліцензування діяльності юридичних і фізичних осіб на право виготовлення, ремонту, продажу і прокату засобів вимірювань. Державний метрологічний контроль здійснюється лише у сферах, встановлених цим законом, тобто всі розробляються, вироблені, що надходять по імпорту і що знаходяться в експлуатації засоби вимірів поділяються на дві групи. У другу групу входять засоби вимірювань, що не призначені для застосування і не застосовуються у сферах поширення державного метрологічного контролю і нагляду. Юридичні та фізичні особи - власники цих засобів вимірів - самостійно встановлюють систему підтримки їх в працездатному стані, в тому числі в рамках Російської системи калібрування і добровільної сертифікації засобів вимірювань (РСК). На перший погляд відмінність видів і форм державного метрологічного контролю полягає у скасуванні таких форм, як метрологічна атестація та реєстрація на право перевірки засобів вимірювань. Дана обставина говорить про скасування поділу парку засобів вимірювань на що випускаються серійно і поодинокими екземплярами. Останні (у разі їх застосування у сферах державного метрологічного контролю) підлягають випробуванням (за скороченою програмою) з наступним затвердженням типу. Аналогом реєстрації на право перевірки є акредитація метрологічних служб юридичних осіб на право перевірки. Поділ усіх засобів вимірювань на дві групи можливе тільки в процесі їх експлуатації за фактичною сфері застосування кожного конкретного екземпляра. Таке розділення може зробити юридична або фізична особа, що застосовує ці засоби вимірювань. Наприклад, при контролі допусків на геометричні параметри при зведенні будинків і споруд широко використовують геодезичні прилади, які в цьому випадку можна віднести до другої групи. Однак ці самі прилади можуть використовуватися для геодезичних вимірювань, і в цьому випадку вони підлягають обов'язковій повірці і державного метрологічного нагляду. Очевидно, що за органами ГМС залишиться здійснення державного нагляду за правильністю віднесення засобів вимірювань до тієї чи іншої групи. Саме такий порядок встановлено правилами з метрології ПР 50.2.006-94 «Метрологія. Повірка засобів вимірювань. Організація і порядок проведення ». Відповідно до Закону «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1 діяльність з виготовлення, ремонту, продажу і прокату засобів вимірювань, що відносяться до сфери поширення державного метрологічного контролю і нагляду, повинна піддаватися ліцензуванню органами державної метрологічної служби. Ліцензування є одним з видів державного метрологічного контролю поряд з твердженням типу засобів вимірювань і повіркою засобів вимірювань. Порядок ліцензування визначається правилами з метрології ПР 50.2.005-94 «Метрологія. Порядок ліцензування діяльності з виготовлення, ремонту, продажу і прокату засобів вимірювань », затвердженими постановами Держстандарту Росії від 08.02.94 № 8 і зареєстрованими в Мін'юсті Росії 09.12.94 під № 741. Під ліцензуванням розуміється виконувана в обов'язковому порядку процедура видачі ліцензії юридичній або фізичній особі на здійснення ним діяльності, не забороненої чинним законодавством і підлягає обов'язковому ліцензуванню. У даному випадку ліцензія - це дозвіл, що видається органом державної метрологічної служби на закріпленій за ним території юридичній або фізичній особі (ліцензіату) на здійснення ним діяльності з виготовлення, ремонту, продажу і прокату засобів вимірювань. Ліцензія дійсна на всій території Російської Федерації. Особи, які претендують на отримання ліцензії на виготовлення засоби вимірювань повинні мати комплект конструкторсько-тех-технологічній документації на виготовлення даного засобу вимірювання, що має Сертифікат про затвердження типу засобу вимірювань, забезпечити умови для виготовлення засоби вимірювань відповідно до документації, а також для проведення органом державної метрологічної служби випробувань на відповідність затвердженому типу за місцем виготовлення засоби вимірювань. Ліцензія дає право ліцензіату на ремонт, продаж і прокат даного засобу вимірювань. Особи, які претендують на отримання ліцензії на продаж і прокат засобів вимірювань, повинні мати робочі приміщення, що відповідають вимогам до умов зберігання засобів вимірювання; приміщення, кваліфіковані кадри та необхідне обладнання, що забезпечують умови для демонстрації працездатності засобів вимірювань; повинні забезпечити повірку засобів вимірювань своїми силами або шляхом договорів з уповноваженими органами. Відмова у видачі ліцензії може бути отриманий, якщо в документах, що додаються до заяви, містяться недостовірні відомості чи умови здійснення ліцензованої діяльності не відповідають вимогам. Ліцензія видається на термін не більше п'яти років. В обов'язки органу, що видав ліцензію, входить проведення періодичного контролю за дотриманням умов здійснення ліцензованої діяльності в порядку, що встановлюється ним самим. При виявленні порушень, він може призупинити дію ліцензії до усунення порушень або анулювати ліцензію шляхом її вилучення. Ліцензіат при цьому може оскаржити ¬ вати рішення компетентного органу в арбітражному суді за місцем видачі ліцензії. Система випробувань і затвердження типу засобів вимірювань (далі - Система) включає в себе такі нормативні документи: ПР 50.2.009-94 «Метрологія. Порядок проведення випробувань і затвердження типу засобів вимірювань »; Система передбачає: • випробування засобів вимірювань з метою затвердження типу; • прийняття рішення про затвердження типу, його державну реєстрацію та видачу сертифіката про затвердження типу; • визнання затвердження типу або результатів випробувань типу засобів вимірювань, проведених компетентними організаціями зарубіжних країн; Організаційну структуру Системи утворюють: • Науково-технічна комісія з метрології і вимірювачної техніки (НТК) Держстандарту Росії; • Управління Держстандарту Росії, на яку покладено керівництво роботами в системі; • Всеросійський науково-дослідний інститут метрологічної служби (ВНИИМС); • державні центри випробувань засобів вимірювань; • органи державної метрологічної служби. Випробування засобів вимірювань з метою затвердження типу про ¬ водять за програмою, що встановлює обсяг і методику випробування, а також тривалість випробування, номенклатуру і кількість документів, що подаються на випробування. У розвиток Закону РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1 Держстандарт Росії затвердив ряд ПР 50.2.006-94 «Метрологія. Повірка засобів вимірювань. Організація і порядок проведення »; Конкретні переліки засобів вимірювань, що підлягають повірці, становлять юридичні та фізичні особи - власники засобів вимірювань. При складанні цих переліків слід керуватися ПР 50.2.006-94. Результати періодичної повірки дійсні протягом міжповірочного інтервалу. Перший міжповірочний інтервал встановлюється при затвердженні типу. Органи ГМС, юридичні особи зобов'язані вести облік результатів періодичних перевірок і розробляти рекомендації щодо коригування міжповірочних інтервалів з урахуванням специфіки застосування засобів вимірювань. Коригування міжповірочних інтервалів проводиться органами ГМС за погодженням з метрологічною службою юридичної особи. У тих випадках, коли згода сторін не досягається, результати дослідження, що дозволяють винести висновок про зміну міжповірочних інтервалів, передаються в ГНМЦ, які дають відповідний висновок. Позачергову перевірку проводять при експлуатації (зберіганні) засобів вимірювань: • при пошкодженні знака поверительного клейма, а також у разі втрати свідоцтва про повірку; • проведення повторної юстування або налаштування, відомому або передбачуваному ударному впливі на засіб вимірювань або незадовільну роботу приладу; Основна мета державного метрологічного нагляду (ДМН) випливає з основної мети Закону РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1 - захист інтересів громадян і держави в цілому від негативних наслідків, викликаних неправильними результатами вимірювань. ПР 50.2.003-94 «Метрологія. Порядок здійснення державного метрологічного нагляду за кількістю товарів, відчужуваних при здійсненні торгових операцій »; | |
Просмотров: 4452 | |
Коментарі до Державний метрологічний контроль і нагляд за засобами вимірювань, обговорення та відгуки: | |