Закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1
Закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1 Забезпечення єдності вимірювань в усі часи й повсюди було найважливішою державним завданням. Головні метрологічні принципи - порівняння і достовірність - були закладені ще в Біблії. Однією з основних завдань Комісії мір і ваг, утвореної в Росії в 1736 р., була організація повірочного справи в країні. Ця задача була успішно вирішена. За радянських часів єдність вимірювань в країні здійснювалося централізованим управлінням, що вписується в загальний принцип управління народним господарством. Всі засоби вимірювань знаходилися під тотальним державним наглядом. Це вимагало значних витрат, але й визначало досить високий рівень підтримки єдності вимірювань. Перехід до ринкових відносин поставив перед метрологами завдання створення засобів вимірювань, методи повірки та калібрування яких були б адекватними зарубіжним, а також створення певних умов для учасників вимірювального справи, коли вони змушені виконувати встановлений державою регламент метрологічних робіт. Такий підхід вимагав перекладу Російської системи вимірів (РСІ) на законодавчий принцип управління. У квітні 1993 р. був прийнятий закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» № 4871 - 1, сферою дії якого і стала Російська система вимірювань. Вона являє собою організаційне та функціональне об'єднання учасників вимірювального справи на певній законодавчої, наукової і технічної основі. Відповідно до цього закону державне управління діяльністю щодо забезпечення єдності вимірювань в Російській Федерації здійснює Державний комітет Російської Федерації по стандартизації і метрології (Держстандарт Росії). У компетенції Держстандарту Росії наступні основні функції: • встановлення правил створення, затвердження, зберігання та застосування еталонів одиниць величин; • здійснення державного метрологічного контролю і нагляду; • керівництво діяльністю Державної метрологічної служби та інших державних служб забезпечення єдності вимірювань. Крім того, цим законом визначається близько двадцяти функцій державного управління, в числі яких: • затвердження нормативних документів щодо забезпечення єдності вимірювань; • затвердження державних еталонів, які знаходяться у віданні Держстандарту Росії; • віднесення технічних пристроїв до засобів вимірювань; • організація діяльності державних наукових метрологічних центрів (ГНМЦ), державної метрологічної служби (ГМС) та її органів, державної служби часу і частоти (ДСЧЧ), державної служби стандартних зразків (ДССЗ), державної служби стандартних довідкових даних (ГСССД), координація їх діяльності; • акредитація державних центрів випробувань засобів вимірювань; • затвердження типу засобу вимірювань; • акредитація метрологічних служб юридичних осіб на право перевірки засобів вимірювань. Цей закон встановлює три види державного метрологічного контролю: • затвердження типу засобів вимірювань; • повірка засобів вимірювань, у тому числі еталонів; • ліцензування діяльності юридичних і фізичних осіб з виготовлення, ремонту, продажу і прокату засобів вимірювань. • за випуском, станом і застосуванням засобів вимірювань, атестованими методиками виконання вимірювань, еталонами одиниць величин, дотриманням метрологічних правил і норм; • кількістю товарів, відчужуваних при здійсненні торгових операцій; • кількістю фасованих товарів в упаковках будь-якого виду при їх розфасовці і продажу. Повноваження державних інспекторів щодо застосування правових заходів, зокрема заборону застосування та випуску в обіг засобів вимірювань, гасіння клейм, анулювання свідоцтв та інші, носять виключно пресекательний або попереджувальний характер і не спрямовані проти конкретних осіб-порушників. Основні труднощі при визначенні заходів за метрологічні порушення полягає в тому, що в більшості випадків санкції можуть бути передбачені тільки за сам факт порушення (наприклад, за застосування неповірених приладу, прострочення ліцензії), але не за наслідки цих порушень (наприклад, вибух, аварія і ін). Наслідки настають, як правило, пізніше, іноді з великим відривом у часі, і на практиці важко, а часом неможливо виявити причинну залежність між ними і досконалим порушенням. Міра відповідальності повинна бути в більшості випадків адекватна тяжкості порушення і не може бути співвіднесена з можливими наслідками. Як вже було зазначено, даний закон розділив сфери державних інтересів і ринку. Державний метрологічний контроль і нагляд у сфері вільних ринкових відносин не діє, але завдання забезпечення єдності вимірювань повинна вирішуватися і в цій сфері. Пропонується сертифікація та калібрування засобів вимірювань. У цих сферах між виробником і споживачем засобів вимірювань також необхідне третє незалежна особа. У разі сертифікації третя особа, яка видає сертифікат відповідності, підтверджує технічний рівень і якість виготовлення приладової продукції. З іншого боку, воно виступає для споживача деяким гарантом цієї якості. Слід додати, що сертифікація засобів вимірювань як добровільна процедура за вибором сертифікуються параметрів і об'єму робіт диктується заявником. Калібрування засобів вимірювань (підтвердження метрологічної придатності СІ) - також добровільна процедура. У основном вона поширюється на внутрішні технологічні процеси в промисловому виробництві. Калібруванні можуть піддаватися також засоби вимірювань, що використовуються в побуті. Однак до юридичних осіб, які виконують калібрувальні роботи, пред'являються певні державні вимоги: лабораторії повинні відповідати кваліфікаційним вимогам до площ, обладнання, персоналу, наявності нормативних документів. Необхідно підключення використовуються в процесі калібрування технічних засобів до державних еталонів, повірочним схемами. Даним законом встановлено, що федеральні органи виконавчої влади Російської Федерації, а також підприємства, організації, установи, які є юридичними особами, створюють у необхідних випадках у встановленому порядку метрологічні служби для виконання робіт із забезпечення єдності і необхідної точності вимірювань та здійснення метрологічного контролю і нагляду. При виконанні робіт у сферах поширення державного метрологічного контролю і нагляду, передбачених цим законом, створення метрологічних служб або інших організаційних структур із забезпечення єдності вимірювань є обов'язковим. До таких сфер відносяться охорона здоров'я; ветеринарія; охорона навколишнього середовища, забезпечення безпеки праці; торгові операції і взаємні розрахунки між покупцем і продавцем; державні облікові операції; забезпечення оборони держави; геодезичні і гідрометеорологічні роботи; банківські, податкові, митні та поштові операції; виробництво продукції , що поставляється з контрактів для державних потреб; випробування та контроль якості продукції з метою визначення відповідності обов'язковим вимогам державних стандартів Російської Федерації; обов'язкова сертифікація продукції і послуг; вимірювання, проводять за дорученням органів суду, прокуратури, арбітражного суду, федеральних органів виконавчої влади Російської Федерації. У своїй діяльності метрологічні служби федеральних органів виконавчої влади та юридичних осіб керуються законодавством Російської Федерації; постановами Уряду РФ; актами, прийнятими адміністраціями автономної області, автономного округу, краю, області або міста; нормативними документами державної системи забезпечення єдності вимірювань; постановами Держстандарту Росії. Права та обов'язки структурних підрозділів метрологічної служби в центральному апараті, головних і базових організаціях метрологічної служби, а також на підприємствах та організаціях визначаються положенням про метрологічну службу федерального органу влади або юридичної особи (концерну, асоціації тощо), які затверджуються їх керівниками. | |
Просмотров: 2018 | |
Коментарі до Закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1, обговорення та відгуки: | |